İnternet axtarışları insanların xəyallarını gücləndirir

07:30 - 29 May 2025 - MARAQLI

Biz ictimai sağlamlıqdan tutmuş siyasətə qədər hər şeyə baxışların son dərəcə qütbləşdiyi bir dövrdə yaşayırıq. Həqiqəti axtarmaq üçün biz İnternetə müraciət edirik və onu orada tapa bilmirik.

Ucnoqta.az xəbər verir ki, Amerikalı alimlər bu paradoksun izahını tapıblar.
New Orleandakı Tulane Universitetində aparılan və nəticələrini Milli Elmlər Akademiyasının Prosedurlarının səhifələrində tapa biləcəyiniz bir araşdırma, istifadəçilərin sorğularını qərəzli şəkildə formalaşdırmaqla özlərini rəqəmsal əks-səda kameralarına (informasiyanın çıxılmaz nöqtəsi) sürüklədiklərini göstərib.

"İnsanlar İnternetdə məlumat axtararkən - istər Google, istər ChatGPT, istərsə də yeni süni intellektlə işləyən axtarış motorları olsun - onlar tez-tez mövcud inanclarını əks etdirən ifadələr seçirlər (bəzən bunu fərqinə varmadan). Müasir axtarış alqoritmləri istənilən sorğuya "ən uyğun" cavabları qaytarmaq üçün nəzərdə tutulduğundan, bu cavablar istifadəçinin ilkin mövqeyini təsdiqləyərək, insanlara alternativ baxış nöqtəsini kəşf etməyə kömək edir" – aparıcı mütəxəssis Yucina Lyon deyib.

Təxminən 10.000 nəfərin iştirak etdiyi 21 təcrübədə tədqiqatçılar insanların əsas platformalarda məlumatı necə axtardığını sınaqdan keçiriblər. Mövzunun kofein, nüvə enerjisi, cinayət nisbətləri və ya COVID-19 olmasından asılı olmayaraq, sorğularının mətni çox vaxt onların əvvəlcədən mövcud fikirlərini əks etdirir.
Məsələn, kofeinin sağlam olduğuna inananlar “kofeinin faydalarını”, skeptiklər isə “kofeinin zərərli təsirlərini” axtarırlar. Bu kiçik fərqlər istifadəçinin ilkin inanclarını möhkəmləndirərək, çox fərqli nəticələr verir.

İştirakçılar fikirlərini təsdiqləməyə çalışmasalar belə, təsir davam edir. Bir neçə eksperimentdə iştirakçıların 10%-dən azı axtarışlarını qəsdən öz baxışlarına uyğunlaşdırdı, lakin davranışları yenə də inanclarına uyğun gəlirdi.

Problem təkcə insanların necə axtarış etməsində deyil, həm də axtarış motorlarının necə cavab verməsindədir. Əksəriyyət sorğuya mümkün qədər yaxın olan nəticələri göstərən uyğunluq üçün tənzimlənir. Lakin bu aktuallıq müxtəliflik hesabına gəlir.

Eyni şey ChatGPT kimi AI alətləri ilə də baş verir. Süni intellekt chatbotları fikirlərin tam spektrini qısaca əhatə etməyə çalışsalar da, istifadəçilər yenə də orijinal sorğularına uyğun gələn daha güclü inanclardan uzaqlaşırlar.

Tədqiqatçılar insanları öz üfüqlərini genişləndirməyə təşviq etmək üçün bir neçə yolu sınaqdan keçiriblər. Sadəcə insanlara başqa baxışları xatırlatmaq və ya əlavə axtarışlar etmək çox az effekt verdi və yalnız bir üsul işə yaradı: alqoritmin dəyişdirilməsi.

Axtarış motorları daha müxtəlif nəticələr təqdim etdikdə - sorğunun darlığından asılı olmayaraq - insanların fikirlərini yenidən nəzərdən keçirmə ehtimalı daha yüksəkdir. Bir təcrübədə kofeinin təsirləri ilə bağlı balanslaşdırılmış məqalələr görən iştirakçılar öz baxışlarında daha mülayim oldular və davranışlarını dəyişməyə daha çox razı oldular.
İstifadəçilər geniş nəticələri dar olanlar qədər faydalı və uyğun qiymətləndirərək, axtarış platformalarının qütbləşmə ilə mübarizə apara biləcəyini təklif etdilər - əgər onlar nəzərə alınmaq üçün nəzərdə tutulsaydı. Üstəlik, iştirakçıların əksəriyyəti qəsdən fərqli baxışları göstərəcək “Geniş Axtarış” funksiyasına, düyməyə (konseptual olaraq Google-un hazırkı “Mən özümü şanslı hiss edirəm” funksiyasının əksi) maraq göstərib.

"AI və geniş axtarış gündəlik həyatın bir hissəsinə çevrildikcə,"geniş axtarış" yanaşmasının tətbiqi milyonlarla (əgər milyardlarla olmasa da) istifadəçi üçün əks-səda kameralarını azalda bilər. Bizim araşdırmalarımız göstərir ki, düşünülmüş dizayn tərəziləri daha məlumatlı və daha az qütbləşmiş cəmiyyətə doğru necə istiqamətləndirə bilər", - Leung yekunlaşdırıb.
 

Xəbər xətti